Vuur. Ieder clublid is er blij mee. Vuur verbind, verwarmt, en zorgt voor een goede kop koffie of een warm maal, een meer dan eens voor de mooiste herinneringen die er worden gemaakt binnen de club.
Veel activiteiten binnen de NTKC draaien om vuur, denk aan de kookvuurweekenden, het houtvuurkamp, en de momenten waarop de minder bekende leden uitleg krijgen van de doorgewinterde pyromanen onder ons.
De mooiste verhalen worden verteld rond een vuurtje, en niet minder vaak ontstaan ze ook in een kampvuurkuil op een van onze mooie kampeerterreintjes.
kortom, alle lof voor vuur!
Wat echter steeds vaker voorkomt, is dat andere kampeerders geconfronteerd worden met de bewijzen dat het niet altijd goed gaat, zoals de foto mooi laat zien. En daarom is het toch nodig om er zo nu en dan een nieuwsbericht over te schrijven, want van dit soort beelden worden mensen toch verdrietig!
Het is ook ingewikkeld, want wat op het ene clubterrein heel goed mogelijk is, is op een andere plek echt uit den boze!
Wat is nou wijsheid, en hoe weet je nou wanneer je het goed doet? Voor de duidelijkheid, wat er in deze foto zichtbaar is, is nooit de bedoeling! We laten NOOIT zichtbare schade achter, zelfs niet op plekken waar vuur bij/in de tent wel is toegestaan! We gaan er van uit, dat het deze kampeerder overkomen is, maar dat dit niet de bedoeling was…
Dus hier even een korte lijst met zaken die je op orde hebt, vóór je je vuurtje aansteekt!
Lees de terreininfo op de website! Bij ieder kampeerterreintje staat de actuele informatie, met daarbij duidelijk of vuur alleen in de kampvuurkuil mag, of en waar je je vuurschaal of tentkachel mag gebruiken
Neem je eigen hout mee! Staat er bij het terrein waar je heen gaat, dat er buiten de kampvuurkuil vuur is toegestaan, dan neem je je eigen hout mee, en bij je vertrek ook weer mee terug wat over is.
Zorg voor een brandveilige ondergrond! Want dat is de kampeerder die deze plek achterliet, overduidelijk vergeten…helaas. Resten en as ruim je ook zelf op, en gooi je niet in de bosjes weg. Vaak staat er op het informatiebord wel vermeld, of er een as-emmer is, of dat er een aangewezen plek is voor de resten.
Lees ook het bord op het kampeerterrein bij aankomst! Daar staat nog een herhaling van de geldende afspraken zoals die ook op de site staan. Dit is ook het moment om de natuurbrandrisico’s te bekijken op je gsm. Vaak is een melding/overleg met de kampmeester ook nodig, en is dat niet het geval, dan is even melden wat je plannen zijn, wel zo netjes.
Heb je nou het idee dat deze topic belerend, betuttelend of niet op jou van toepassing is, dan leg ik hier nog maar eens met alle liefde uit waarom we er als clubleden op blijven hameren dat we ons allemaal aan deze afspraken houden…
We hebben heel veel mooie kampeerterreintjes, die allemaal met andere factoren rekening hebben te houden. Het ene terrein ligt naast een camping waar de bewoners alleen nog op gas mogen barbecueën, op andere plekken kamperen we letterlijk in kwetsbaar natuurgebied waar we slechts te gast zijn. We hebben overal te maken met stookvergunningen, die we van de lokale overheid alleen krijgen onder strikte voorwaarden. Die afspraken worden met steeds meer moeite gemaakt, en vragen van de terreinwerkgroepen vaak veel tijd en grenzeloze inzet. Iets wat we absoluut moeten koesteren, willen we de privileges van een vuurtje behouden!
Tel daarbij op dat een scenario zoals in deze foto heel snel en heel onverwachts flink uit de klauwen had kunnen lopen. De ondergrond is mos, en is in de verste verte geen brandblusser in de buurt. Er staat een tentje op nog geen 2 meter afstand, en de oude naaldboom boven deze kampeerplek brand binnen no-time als een fakkel!
De rest van de nachtmerrie kunnen jullie zelf wel voor je zien. 2 Campings als buren, aan drie kanten van het kampeerterrein Natura2000 gebied…en zelfs al zou dit met een sisser aflopen, we krijgen nooit meer een stookvergunning…
Laten we alsjeblieft allemaal met elkaar blijven nadenken bij wat we doen. Spreek elkaar aan, zie je ergens vuur en vraag je je af of dat kan en mag op die plek, kijk op de site en spreek elkaar aan! Want kamperen zoals wij doen…dat kan niet zonder vuur!