“Wat ziet die grasmat er slecht uit”, “ wie is hier bezig geweest?”, en ook “hebben we wilde zwijnen in Drenthe tegenwoordig”…zomaar wat opmerkingen die de laatste jaren steeds vaker de gemoederen bezig hebben gehouden onder de bezoekers van de Hertenweide. Sommige geven de overduidelijk aanwezige konijntjes de schuld, maar dat is onterecht!
Telkens weer legt iedereen die het antwoord wel weet, kampeerders uit dat de familie Das verantwoordelijk gehouden moet worden voor al die omgekeerde graspolletjes. (En dan niet de kamperende familie Das, maar de familie die in de burcht vlak bij ons terrein huist!)
Daar zoeken ze bij nacht en ontij naar Emelten en Engerlingen, heerlijke vette larven van langpootmuggen, meikevers en vast nog een boel andere aardebewonders.
Tot noch toe hadden we echter geen enkel bewijs van deze jaarlijks terugkerende vorm van vandalisme, ondanks meerdere verwoede pogingen van een aantal gedreven wildcamera-clubleden. Meer dan eens kwam er iemand netjes melden dat ie camera’s ging ophangen, of er geen kampeerders waren die daar bezwaar tegen hadden, en minstens zo vaak was er niets anders op beeld te zien dan de kat van de buren, of een rustig langs wandelend ree…
Tot vanmiddag de telefoon hier oplichtte en ik een berichtje las met “Ik héb hem”…zonder context en afzender in beeld een gekke gewaarwording, gelukkig viel het kwartje vrij snel
bij deze het bewijsmateriaal op film;Das 1
En voila, bij deze het bewijsmateriaal. De dader overduidelijk nietsvermoedend met een volle buik onderweg naar bed.
En wij? Wij blijven braaf als we kamperen al die polletjes weer omkeren. Gras groeit nou eenmaal liever naar het licht toe. En de dader(s)? Die gaan vrijuit. Ieder vogeltje zingt nou eenmaal zoals ie gebekt is, en elke das eet nou eenmaal graag insectenlarven…